Artykuły

Czy zmianę miejsca zamieszkania trzeba zgłaszać w urzędzie? Jakie dokumenty mogą okazać się przydatne?

 Podczas zmiany miejsca zamieszkania nietrudno zapomnieć o różnych istotnych kwestiach, które powinny być przez nas dopilnowane. Szczególnie często sytuacja taka spotyka osoby, które planują zmianę siedziby firmy, gdyż wiąże się to z jeszcze większą „robotą papierkową”. Zapoznaj się z naszym wpisem i sprawdź, czy zmianę miejsca zamieszkania należy zgłosić do urzędu lub instytucji i o czym w takich przypadkach nie możemy zapomnieć. Zapraszamy do lektury!

 

Z czym wiąże się przeprowadzka, czyli zmiana miejsca zamieszkania?

Przeprowadzka, czyli zmiana miejsca zamieszkania, to czas, kiedy musimy zadbać o wiele istotnych kwestii. Nie wystarczy tylko znalezienie nowego lokum. Musimy zastanowić się m.in. nad tym, jak przewieźć do niego wszystkie nasze rzeczy, kogo powinniśmy o zmianie mieszkania poinformować, co zrobić ze starymi meblami, których już nie będziemy potrzebować. Wszystkie te kwestie są jedynie niewielką częścią tego, co nas czeka przed przeprowadzką. Nie należy jednak tym faktem się przerażać. Wystarczy dobra organizacja własnego czasu, a także skrupulatne zapisywanie tego, o co jeszcze musimy zadbać, a zmiana miejsca zamieszkania – zarówno w postaci przeprowadzki krajowej, jak i międzynarodowej – okaże się bezproblemowym okresem! 

 

Zastanawiasz się, na jakim etapie przeprowadzki powinieneś zgłosić zmianę miejsca zamieszkania do urzędu? Skonsultuj się z wybraną firmą przeprowadzkową i poproś o poradę!

Zmiana miejsca zamieszkania – czy należy poinformować o tym urzędy i inne instytucje?

Wydawać się może, że zmiana miejsca zamieszkania jest osobistą sprawą, o której nie musimy nikogo informować. W rzeczywistości jednak warto pamiętać o tym, że istnieją instytucje, które jednak powinny zostać o tym fakcie poinformowane. Jednym z takich zakładów jest dostawca energii. Zmieniając miejsce zamieszkania, często decydujemy się na sprzedaż lub wynajem mieszkania – pod warunkiem, że jest ono naszą własnością. Oznacza to, że rachunki za prąd, jakie dotychczas przychodziły na nasze nazwisko, powinny być kierowane na inną osobę.

 

Warto pamiętać również o pozostałych instytucjach, oferujących tzw. media, czyli np. dostawcy gazu, wody czy internetu. Zgłoszenie wyprowadzki i złożenie wniosku o wymeldowanie z danego miejsca do urzędu przyczynia się z kolei m.in. do zmniejszenia opłat za wywóz śmieci czy obniżenia kwoty czynszu.

 

W przypadku udania się do urzędu lub instytucji warto pamiętać o tym, by posiadać ze sobą niezbędne dokumenty, jak np. dowód osobisty czy zawarte umowy. Dobrym sposobem jest też sprawdzenie wymaganych obecnie dokumentów na stronie internetowej danej instytucji lub zadzwonienie na wskazany numer, w celu uzyskania pożądanych informacji. Bez właściwych dokumentów niemożliwe bowiem jest załatwienie wspomnianych spraw.

Co zrobić, kiedy zmieniamy siedzibę firmy?

Nieco bardziej skomplikowana sytuacja niż zmiana miejsca zamieszkania jest w przypadku, gdy zmieniamy siedzibę firmy. Wiąże się to z koniecznością przerejestrowania jej na właściwy adres, ponieważ w przeciwnym razie błędne dane będą pokazywać się na najistotniejszych dokumentach. Co więcej, nie możemy zapomnieć również o poinformowaniu o fakcie nowej siedziby naszych kontrahentów czy klientów. To oni są bowiem najważniejsi, jeśli chodzi o funkcjonowanie firmy. Sposób przekazania informacji powinien być zależny od przyjętej metody wzajemnego komunikowania się. Jeśli przykładowo dotychczas była to droga mailowa – warto wykorzystać ją również w tej sytuacji.

O czym pamiętać przed przeprowadzką do nowego miejsca zamieszkania?

Zarówno przed zmianą miejsca zamieszkania, jak i przeniesienia siedziby firmy, warto pamiętać o tym, że kluczem do sprawnej przeprowadzki jest odpowiednie przygotowanie się do niej. Oznacza to, że oprócz znalezienia nowego lokum, warto zadbać również o inne istotne kwestie. Niezwykle przydatne w takich przypadkach okazuje się sporządzenie listy, która zawierać będzie najważniejsze zadania do wykonania

 

Co więcej, warto też zastanowić się, które elementy wyposażenia będą potrzebne w nowym miejscu zamieszkania. Niekiedy bowiem okazuje się, że transport dużej części z nich był zbędny, ponieważ nie są one już przez nas używane.

Jakie są sposoby na sprawną zmianę miejsca zamieszkania?

Sprawna zmiana miejsca zamieszkania możliwa jest w przypadku, gdy zdecydujemy się na pomoc odpowiedniej firmy przeprowadzkowej ze swojego miasta. Przed wyborem przedsiębiorstwa warto zapoznać się ze specjalnym spisem tego rodzaju firm, w których znajdują się takie, oferujące swoje usługi m.in. w WarszawieBydgoszczyKrakowieWrocławiuGdańskuKatowicachRzeszowie czy Lublinie. 

 

Co ważne, firmy takie oferują zazwyczaj pomoc również w transporcie ciężkich urządzeń oraz paletowym. Można zdecydować się również na demontaż i montaż meblimagazynowanie niektórych elementów wyposażenia czy utylizację niepotrzebnych rzeczy. 

 

Potrzebujesz pomocy przy zmianie miejsca zamieszkania? Zapoznaj się z rankingiem firm przeprowadzkowych i wybierz przedsiębiorstwo ze swojego miasta!

 

Wróć