Artykuły

ABC formalności przy przeprowadzkach

Przeprowadzka to nie tylko przewiezienie rzeczy ze starego do nowego lokum, ale również pewne formalności, których musimy dopełnić. Dowiedz się, co musisz załatwić, by przeprowadzkę uznać za zakończoną.

Wymelduj się

Pierwszą formalnością, jakiej musimy dopełnić, jest wymeldowanie się ze starego mieszkania. Możemy dokonać tego samodzielnie lub za pośrednictwem elektronicznych formularzy. Jeśli nie mamy czasu stawić się w urzędzie miasta samemu, wykorzystajmy pomoc pełnomocnika.

Po przeprowadzce zamelduj się w nowym miejscu

Podczas jednej wizyty w urzędzie możemy załatwić też kolejną formalność - zameldowanie się w nowym mieszkaniu czy domu. Wtedy urzędnik automatycznie wymelduje nas ze starego adresu. Musimy pamiętać, by mieć ze sobą dokument potwierdzający nasze prawo do zamieszkania w lokalu. Może to być akt własności lub umowa wynajmu. Sprawdzą się również orzeczenie sądu, wypis z księgi wieczystej lub decyzja administracji (w zależności od tego, jaki dokument posiadamy).

Wypowiedzenie umów

Jeśli sprzedajemy mieszkanie i przeprowadzamy się do innego miasta (np. z Opola do Łodzi), musimy wypowiedzieć umowy z dostawcami. Należy pamiętać o tym wcześniej, by dokumenty kończyły ważność około naszej wyprowadzki. Dzięki temu nie będziemy opłacać rachunków za usługi, z których już nie korzystamy. Część umów można przepisać na nowy adres, szczególnie usługi multimedialne, telewizję, internet. By uniknąć niespodzianek, przyjrzyj się swoim umowom wcześniej i w razie wątpliwości skontaktuj się z firmą, z którą je podpisałeś.

Wymień dokumenty

Ze zmianą adresu zameldowania podczas przeprowadzki wiąże się konieczność wymiany dokumentów, w których te dane są podawane. Dziś adres nie występuje już w dowodzie osobistym, ale niezbędna będzie zmiana prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego etc.

Poinformuj Urząd Skarbowy i bank

W ciągu siedmiu dni musisz wypełnić i wysłać do Urzędu Skarbowego informację o zmianie adresu. Również w bankach i u ubezpieczycieli musisz uaktualnić te dane. Przypomnij sobie, jaka korespondencja przychodzi do Ciebie i poinformuj wszystkie te instytucje, że adres jest już nieaktualny.
 

Wróć